28e Knipsel
JOIN USpexels-photo-533444
HERHAALDE OPROEP GEDRAGSDESKUNDIGEN / AUTISME EXPERTS

De werkgroep autismevriendelijke mondzorg is op zoek naar gedragsdeskundigen en/of autisme experts die een bijdrage willen leveren aan het verder ontwikkelen van autismevriendelijk mondzorg aan kinderen en volwassen. De werkgroep is van mening dat meer multidisciplinaire samenwerking zeer wenselijk is. Voor autismevriendelijke mondzorg is kennis verwerven, kennis delen en kennis borgen in een multidisciplinar kader noodzakelijk.

Wie durft/wil?

Heeft u belangstelling neem dan contact met ons op via ons contactformulier

Klik HIER voor het contactformulier
AUTISME ONLINE l
AUTISME ONLINE

Het is de moeite om eens een kijkje te nemen op deze website van Autisme Online. Ook mondzorgverleners kunnen er nieuwe kennis/ ideeen opdoen. Men kan zich ook abonneren op de nieuwsbrief van Autisme Online.

Klik HIER voor Autisme Online
NAR
NEDERLANDS AUTISME REGISTER

Het Nederlands Autisme Register (NAR) is een unieke database met cijfers over autisme. Het NAR is opgericht door de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam (VU)

Onlangs publiceerde het NAR een zeer lezenswaardig artikel over de impact van prikkelverwerking op de gezondheidsbeleving. De publicatie is van belang voor GGZ en actoren in de gezondheidszorg/mondzorg, omdat er te weinig aandacht is voor elkaars expertise. Het zou fijn zijn als dit onderwerp breder aandacht krijgt.

Klik HIER voor de publicatie
Klik HIER voor NAR-register

Knipsel
NEDERLANDSTALIGE LITERATUUR
HANDLEIDING Werken met Conceptondersteunende Communicatie bij mensen met autisme.

Kentalis heeft alweer enige tijd geleden deze prachtig en mooi verzorgde handeleidng uitgebracht. (Beginnende) mondzorgverleners, professionals en ouders wordt van harte aanbevolen kennis te nemen van de achtergronden van de Conceptondersteunende Communicatie. Een must voor professionals werkzaam in de (mond)zorg bij mensen met autisme.

De handleiding is als Ibook gratis te downloaden.
Klik HIER voor de handleiding
RECENTE ENGELSTALIGE PUBLICATIES
Crous, S. (2017). Evaluating the effectiveness of behaviour guidance intervention on tolerance for dental treatment in autistic children from a Johannesburg school (Doctoral dissertation).

De onderzoekers stellen:
" Level of support required by children with ASD was the strongest predictor of ability to sit in the dental chair, behave in a cooperative way and placement of fissure sealants and none of the primary outcomes were associated with the intervention. The severity of caries observed in the permanent dentition was positively associated with higher levels of support required to function. The social story was ineffective in improving the primary outcomes in the less structured environment of the classroom and administered by non-professionals ".

Klik HIER voor de publicatie

Othman, A. P. D. B. A., & Al–Rawi, B. D. S. (2017). Behavior Management of Children with Autism. Al-Kindy College Medical Journal, 13(1), 27-31.

Conclusions: " Behavior management of an autistic child requires in-depth understanding of the background of the autism and available behavioural guidance theories. The dental professional should be flexible to modify the treatment approach according to the individual patient needs ".

Klik HIER voor de publicatie
Hidayatullah, T., Agustiani, H., & Setiawan, A. S. (2018). Behavior management-based applied behaviour analysis within dental examination of children with autism spectrum disorder. Dental Journal (Majalah Kedokteran Gigi), 51(2).

" The conclusion of this study is that the application of a behavior management-based analytical methodology is effective in supporting the oral examination of children with ASD "

Klik HIER voor de publicatie

Rodgers, J. (2018). Anxiety in autistic people.

Rodgers schrijft:
" From our research we would suggest a focus on reducing anxiety around uncertainty might be pivotal. A two pronged approach is key here:

 reduce uncertainty by ensuring that where possible autistic people know what to expect
 reduce anxiety related to uncertainty through very gradual exposure to uncertain situations, if suitable for the individual ".

Rodgers is heeft de 'Anxiety Scale for Children - ASD (ASC-ASD)' ontwikkeld

Klik HIER voor de publicatie
REGISTRATIE sel
Inschrijven op onze nieuwsbrief kan via de website

Klik HIER voor inschrijving
facebook twitter youtube email