26e NIEUWSBRIEF AUTISMEVRIENDELIJKE MONDZORG MEI 2018

jong kind
HERINNERING
THEMADAG
‘Autisme en verstandelijke beperking: Angst voor de (tand)arts’
Donderdag 14 juni 2018 in De Rijp

Het doel van de themadag is meer inzicht in de ervaringen, knelpunten en oplossingen te krijgen in het onderwerp 'medische- en mondzorg van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking en/of autisme'. Aan het einde van de themadag willen de organisatoren komen tot het formuleren van aanbevelingen om tot verdere verbeteringen te komen.




Naast ouders/verzorgers, begeleiders, medewerkers (tand)artsenpraktijken en
ziekenhuizen zijn gedragsdeskundigen, onderwijsdeskundigen, SI-therapeuten, kwaliteitsmedewerkers werkzaam in de zorg voor deze doelgroep zeer welkom.

Klik HIER voor meer informatie en inschrijving
zeezicht
VIDEOSERIE "Luisteren naar Squease drukvest gebruikers"
In de afgelopen Nationale Autismeweek is de videoserie “Luisteren naar Squease drukvest gebruikers” gelanceerd.

In deze serie interviewt Prikkelcoach en SI therapeut Robbert de Hoogh mensen die een rustgevend drukvest gebruiken. Want (hoe) werkt zo’n vest nou echt? En wat doet het in het dagelijks leven van mensen met autisme?

De werkgroep autismevriendelijke mondzorg denkt dat toepassing van 'diepe druk' ook stuctureel toepasbaar is in de mondzorg. Helaas is hierover nog weinig gepubliceerd.
Voor mondzorgverleners, samen met gedragsdeskundigen en/of SI therapeuten een uitdaging om in de praktijk toe te passen. De werkgroep wil graag in contact komen met mondzorgverleners die ervaring hebben met drukvest/diepe druk.

Via het contactformulier kan men ons de ervaringen doen toekomen.
Klik HIER voor het contactformulier.

Aflevering 1
gaat over Geke, die autisme en ADHD heeft. Ze gebruikt het vest vooral op haar werk om tot rust te komen en zich beter te concentreren. Ook gebruikt ze het om minder angstig te zijn en om makkelijker in slaap te vallen.

Bekijk HIER de korte video

Klik HIER voor meer informatie over drukvesten en andere sensorische materialen
zonnebril
PUBLICATIE
Crous, S. (2017). Evaluating the effectiveness of behaviour guidance intervention on tolerance for dental treatment in autistic children from a Johannesburg school (Doctoral dissertation).

Conclusion
Level of support required by children with ASD was the strongest predictor of ability to sit in the dental chair, behave in a cooperative way and placement of fissure sealants and none of the primary outcomes were associated with the intervention. The severity of caries observed in the permanent dentition was positively associated with higher levels of support required to function. The social story was ineffective in improving the primary outcomes in the less structured environment of the classroom and administered by non-professionals.

Klik HIER voor de publicatie

n 2
facebook twitter youtube email